Vastenactie voor Zambia

Tijdens de Vastenactie 2018 zamelen we geld in voor een project in Mbala in Zambia (Afrika). De Zusters van het Heilig Hart van Jezus en Maria helpen kinderen en volwassenen die het moeilijk hebben. Aan de rand van Mbala wonen veel mensen in sloppenwijken, de ‘Zambia Compound’. Gehandicapte kinderen hebben het daar extra moeilijk. Ze zitten meestal de hele dag verstopt in huis. Dankzij de zusters krijgen ze in de Victor Braun School (speciaal voor gehandicapte kinderen) onderwijs en fysiotherapie. De oudere kinderen leren matten en kleding maken. In deze school hebben de kinderen voor het eerst een eigen plaats waar ze vrienden maken en nieuwe dingen leren.

We gaan met elkaar sparen voor leermiddelen en speelmaterialen voor de leerlingen van de Victor Braunschool. Met ingang van maandag 12 maart staat in elke groep een spaarpot waar de kinderen kleingeld in kunnen doen. Denk hierbij aan heitje voor een karweitje of een andere manier van hulp. Alle kleine beetjes helpen om deze actie te ondersteunen. Het is niet de bedoeling dat kinderen langs deuren gaan om geld op te halen.

Afgelopen vrijdag werd de Vastenactie door groep 7 geopend. Zij voerden voor de leerlingen van groep 3 t/m 8 een eigentijdse en succesvolle musical op over het campagneland Zambia, rond het thema dat betrekking heeft op de vastentijd. Dit onder begeleiding van een team van professionals van ‘Vastenactie voor scholen’.

Gedurende de vastentijd zullen we per bouw drie keer bij elkaar komen om aandacht aan het Paasverhaal en de vastenperiode te besteden.

Op donderdag 29 maart vieren we gezamenlijk het feest van Pasen. Op deze dag zullen de kinderen in het kader van “een ander helpen” en “laten merken dat we blij zijn met elkaar” groepsdoorbrekend matzes met elkaar eten en gezelschapsspelletjes doen.

Meer over het project leest u op: http://www.vastenactie.nl/scholen/vastenactievoorscholen/campagne2018zambia

• Vastenactie1.jpg