Finale Maartens 1

Op zondag 18 maart vond de finale van het HSB-scholenkampioenschap plaats. Een spannende dag voor Noor, Stijn, Julien, Loek en Sebastiaan! Schaaktrainer Ike Tjin A Lien maakte het volgende verslag.

Zware finale voor ons schaakteam in de finale BO-teams

Op zondag 18 maart mocht ons jonge schaakteam zich melden bij sporthal de Kameleon in Den Haag, alwaar de finale van het schaakkampioenschap Basis Onderwijs voor teams gespeeld werd. De reis naar deze finaledag was al bijzonder. Maartens 1 had zich aanvankelijk helemaal niet geplaatst , want net bordpunten tekort, maar door een rekenfout ineens wel. Blije gezichten natuurlijk, toch naar de finale.

Met licht gespannen koppies kwamen zij zich bij mij melden. Ik wist dat de verwachtingen bij henzelf hooggespannen waren en de spanningsboog dus te strak was. En dan is het zeer moeilijk om tot goede prestaties te komen. Ik zei vooral te gaan genieten van deze dag en leuke wedstrijden te gaan spelen. Aan het eind van de dag zien we dan wel waar we geëindigd zijn. Het zou een pittige dag voor ze worden.

De eerste twee ronden werden met ruime cijfers verloren en stonden de koppies nog wat strakker. Maar het waren logische uitslagen, want deze schoolteams waren gewoon (nog) een maat te groot. Als zij zo zouden blijven spelen, komen de punten vanzelf wel. En nee, we kunnen ons niet meer plaatsen voor het NK dus ga nu lekker schaken.

En dat deden zij eindelijk ook. Want de eerstvolgende 3 ronden werden gewonnen; 6 matchpunten, daar had ik vooraf niet op gerekend. Het team geloofde er ineens weer in, zou het dan toch nog …. Uiteraard wist ik dat plaatsing voor het NK allang uit het zicht was, maar het was goed om te zien dat er weer spirit in het team zat.

De laatste twee ronden leverden helaas weer (net) geen matchpunten op. Uiteindelijk een 13e plaats. Als trainer/coach hoop je natuurlijk altijd op meer, maar dat was dit keer tegen beter weten in. Wel weet ik dat er in dit team nog veel meer zit en dat wil ik er het komend jaar ook wel uithalen.

Voor onze topper Julien was dit helaas de laatste gelegenheid, want hij gaat komend jaar naar de middelbare school. Julien, bedankt voor je inzet, je gezellige aanwezigheid en je mooie partijen. Succes met je schoolloopbaan en uiteraard hoop ik dat je blijft schaken !

Ike Tjin A Lien
Schaaktrainer