Missie en visie
De Sint
Maartensschool biedt leerlingen een rijke leeromgeving die verwondering en
eigenaarschap stimuleert, gefundeerd op katholieke normen en
waarden. Gedreven door betrokkenheid en samenwerking is ons
onderwijs gericht op persoonlijke ontwikkeling. Wij geven onderwijs
dat een probleemoplossende houding bij leerlingen stimuleert
waardoor leerlingvaardigheden ontwikkeld
worden die nodig zijn voor het functioneren in de hedendaagse samenleving
en die van de toekomst. Onze kernwaarden zijn de drijfveer
voor betekenisvol onderwijs dat steeds in beweging
is.
In ons onderwijs
leggen wij de nadruk op de eigenheid, creativiteit en leergierigheid van de
leerlingen en leerkrachten. Hiervoor ontwikkelen we leerlijnen en -doelen die aansluiten bij ieders leerbehoefte, zowel op cognitief als
sociaal-emotioneel vlak. We hebben passende verwachtingen binnen
ons reguliere klassensysteem en hierbij richten we ons op vakoverstijgend en onderzoekend projectonderwijs waardoor nieuwe leerling- en leerkrachtvaardigheden worden bijgebracht en
toegepast. Dit alles doen wij vanuit een open houding waarin wij samen
verantwoordelijkheid dragen voor het welbevinden van iedereen bij ons op
school.
Onze missie, visie en strategie leiden tot de
onderstaande kernwaarden en bijbehorende drie cirkels. Deze kernwaarden gelden
voor onze leerlingen, leerkrachten, ouders en onze directe
omgeving. De drie cirkels houden verband met elkaar
en ondersteunen ons motto: Samen bouwen
aan Eigen
Wijsheid. Hieronder zijn de
kerndoelen en de cirkels voor de leerlingen en ouders opgenomen.
Kerndoelen
Samen
Kernwaarde: Verbinding en Samenwerking
“Ik ben betrokken en behulpzaam”
Onze school heeft een katholieke identiteit. Wij tonen onderlinge betrokkenheid door aandacht te hebben voor de leefomgeving en voor de maatschappij.
Onze leerlingen dragen samen verantwoordelijkheid voor elkaars veiligheid in en om de school. Ieders kwaliteit wordt ingezet om elkaar te ondersteunen.
Wij zijn helder in onze communicatie naar leerlingen, ouders en omgeving. We bouwen aan een optimale relatie met de leerlingen waarbij de leerlingen zich gekend voelen.
Wijsheid
Kernwaarde: Uitdaging en Wijsheid
“Ik ben leergierig en nieuwsgierig”
Onze school is continu in ontwikkeling, gaat mee met nieuwe eigentijdse onderwijskundige inzichten. Wij geven onze leerlingen kennis en vaardigheden mee.
Onze leerlingen leren in een rijke leeromgeving, waarin de leerkrachten uitdaging en verwondering stimuleren.
Onze leerkrachten hebben aandacht voor iedere onderwijsbehoefte. Hierin zijn wij ambitieus met passende verwachtingen van elkaar, van de leerlingen en van het onderwijs.
Onze leerlingen worden gestimuleerd in hun talenten. Wij brengen verschillende ontwikkelgebieden samen door een breed onderwijsaanbod.
Eigen
Kernwaarde: Verantwoordelijkheid en Eigenaarschap
“Ik ben zelfbewust en heb zelfvertrouwen”
Onze leerlingen zijn zelfbewust. We stimuleren ze om vanuit een open houding nieuwe uitdagingen tegemoet te treden.
Onze leerkrachten bevorderen de eigenheid en creativiteit van leerlingen. Onze leerlingen ontdekken hun talenten, kwaliteiten en valkuilen. Ze leren hoe te leren waardoor het zelfvertrouwen groeit en zelfsturing gestimuleerd wordt.
Onze leerlingen krijgen de vrijheid en verantwoordelijkheid om mee te denken over hun onderwijs. Ze worden gestimuleerd om regie te nemen over hun eigen leerproces.
Cirkels
