Coronaregels

Wanneer blijft uw kind thuis?
Kinderen met verkoudheidsklachten (zoals loopneus, neusverkoudheid, niezen en keelpijn) mogen gewoon naar school. Heeft uw kind koorts, benauwdheid of moet het veel hoesten dan houdt u uw kind thuis en laat u het testen door bij voorkeur de GGD (geen zelftest).

Wanneer moet een klas in thuisquarantaine?
Test een kind positief (middels een GGD-test of een andere door de overheid goedgekeurde testinstantie - geen zelftest) en is het 2 dagen ervoor op school geweest, dan mag de hele klas 5 x 24 uur niet meer op school komen. De kinderen die niet-immuun zijn moeten in thuisquarantaine, de kinderen die wel immuun zijn, hoeven niet thuis te blijven, maar krijgen wel met de hele klas thuisonderwijs. (Lees hier de definitie van het RIVM over wel of niet immuun.)

Na 5 x 24 uur kan iedereen getest worden. Als een kind negatief getest is, mag het de volgende dag weer naar school. Besluit u om uw kind na deze 5 dagen niet te laten testen, dan kan het mogelijk toch corona hebben en blijft het nog 5 dagen langer in quarantaine (dus in totaal 10 dagen). Is uw kind wel positief getest, dan volgt u de dan geldende aanwijzingen op van de GGD.

Broertjes en zusjes mogen naar school zolang niet bekend is of een gezinslid positief is getest. Zodra u weet dat een gezinslid positief is, moet ook het broertje/zusje opgehaald worden en gelijk getest worden.

Als een groep geen les heeft op school
Wij proberen ouders zo spoedig mogelijk via de Klasbord-app te informeren. Omdat wij nooit weten wanneer wij zelf de melding krijgen van een besmetting, kan dit in het meest ongunstige geval de ochtend zelf zijn. Wij brengen u zo snel mogelijk op de hoogte van de regels van de GGD. Ook geven wij aan hoe de dag eruitziet en hoe eventueel thuisonderwijs eruit gaat zien (zie hieronder).

Thuisonderwijs
Wij proberen zo snel mogelijk thuisonderwijs te organiseren. Hoe lang hiervoor nodig is, hangt van de groepen en de lessen af. Een leerkracht krijgt in ieder geval een dag de tijd om thuisonderwijs te organiseren en om eventueel Chromebooks uit te geven.

Noodopvang
Als een leerkracht ziek is, kunnen wij geen noodopvang verzorgen. Daar is onze school niet op ingericht. Wij hebben geen personeel ‘over’ en andere klassen zitten vol, daar kunnen geen leerlingen bij. Ook heeft onze school de middelen niet voor noodopvang. Mogelijk kunnen ouders zelf iets organiseren met vriendjes en vriendinnetjes. Als de school gesloten is, vanwege quarantaine maatregelen, dan is onze school niet verplicht om noodopvang te verzorgen.

Hoe meldt u een coronabesmetting?
Mocht u in het weekend of ‘s avonds de melding krijgen dat uw kind positief getest is, dan raden wij u aan dit te melden in de klassenapp (de meeste klassenouders hebben zelf een WhatsApp-groep), zodat alle ouders gelijk weten dat zij hun kind thuis in quarantaine moeten houden. (Als zij in de 2 dagen ervoor met het besmette kind in aanraking zijn geweest.) Tevens mailt u de betreffende leerkracht. Tijdens schooluren kunt u telefonisch contact met ons opnemen. De eerstvolgende schooldag berichten wij de ouders van de betreffende groep om aan te geven hoe het verder loopt.

Algemene regels betreffende corona

Wij proberen het mengen van groepen nog steeds zoveel mogelijk te voorkomen. Alleen tijdens de pauze spelen alle kinderen samen buiten.

Binnen de school houden volwassenen 1,5 meter afstand. Indien dit niet altijd mogelijk is, wordt een mondkapje geadviseerd.

De algemeen gelden hygiënemaatregelen blijven van kracht.

Kinderen met verkoudheidsklachten (zoals loopneus, neusverkoudheid, niezen en keelpijn) mogen sinds 12 juli 2021 weer naar school. Zij blijven wel thuis bij koorts, benauwdheid of veel hoesten. In dat geval verzoeken wij u vriendelijk uw kind te laten testen op corona. Bij twijfel: hou uw kind thuis! U kunt altijd zelf de BOINK beslisboom checken of uw kind naar school mag.

Twijfelt u of uw kind naar school mag. Check dan de ‘beslisboom’, die ontwikkeld is op basis van de richtlijnen van het RIVM.

Traktaties in de klas mogen alleen als het (in de winkel) voorverpakte traktaties zijn. De kinderen mogen niet de klassen rond met traktaties voor de leerkrachten.

Laatste update: 10 september 2021